توسعه فردی

5 موضوع که موقع تعیین هدف زندگی باید درنظر بگیرید

پاسخ سریع و خلاصه

در تعیین هدف زندگی، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  1. ارزش‌ها: شناخت ارزش‌های شخصیتی و اخلاقی خود و تعیین اینکه چه چیزهایی برای شما مهم و ارزشمند هستند.
  2. علاقه‌ها: شناخت علایق و علاقه‌های شخصی و تعیین هدف‌هایی که باعث احساس رضایت و اشتیاق در زندگی شما می‌شود.
  3. استعدادها: شناخت استعدادها و توانایی‌های شخصی و بهره‌گیری از آنها در تعیین هدف‌های زندگی.
  4. برنامه‌ریزی: تعیین اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت با استفاده از برنامه‌ریزی موثر و مداوم.
  5. تأثیرگذاری: ملاحظه اینکه چگونه می‌توانید به جوامع و جهان اطرافتان اثرگذار باشید و به دیگران کمک کنید.
  6. توازن: داشتن توازن میان اهداف شخصی، حرفه‌ای، اجتماعی و روحانی در زندگی.
  7. رشد و توسعه: پیوسته‌بودن به فرایند رشد شخصی و توسعه فردی به منظور بهبود و بهره‌وری بیشتر در زندگی.

هدف شما در زندگی دلیلی است که صبح با اشتیاق برای رویارویی با روز از خواب بیدار می شوید. از یک شغل بزرگتر است این چیزی است که شما را هدایت می کند. هدف زندگی شما به شما معنا می دهد و با همه چیز و همه افراد اطرافتان ارتباط برقرار می کند.

مردم نیاز طبیعی به احساس هدف دارند – این احساس که شما می دانید که هستید و در کجای دنیا قرار دارید، اهداف و خواسته های شما با هم هماهنگ هستند.

معمولا ما از زندگی خود بدون اینکه هدفی داشته باشیم میگذریم. از متن های اجتماعی پیروی میکنیم و نمرات خوب دریافت می کنیم، وارد یک مدرسه خوب میشویم، شغلی مناسب پیدا میکنیم در کنار آن خانه میخریم و تشکیل خانواده میدهیم.

کاری را انجام می دهیم که فکر میکنیم دیگران از ما انتظار دارند و یا چیزی که در جامعه ای در آن زندگی میکنیم برایمان تجویز می کند.

اما می‌توانیم خودمان را با این حس طولانی پیدا کنیم که چیزی از زندگی ما کم شده است.

هدف شما در زندگی چیست؟ این سوالی است که جز شما کسی نمی تواند به آن پاسخ دهد.

5 سوالی که به شما کمک می کند هدف خود را پیدا کنید

یک ساعت یا بیشتر را به نوشتن پاسخ های خود به این سؤالات اختصاص دهید. رایگان بنویسید که ذهنتان شما را به کجا می برد و کشف کنید که افکارتان کجا سرگردان هستند.

اگر پاسخ‌هایتان کوتاه باشد، اشکالی ندارد، و اگر داستان‌های طولانی بنویسید، اشکالی ندارد.

حتی می توانید یک روز وقت بگذارید و به هر سوالی به همان اندازه که احساس می کنید نیاز دارید پاسخ دهید. این یک هفته پر از درون نگری روشنگر خواهد بود! اگر به کمک نیاز دارید، در اینجا نحوه بهبود تمرکز آمده است.

پیدا کردن هدف
پیدا کردن هدف

1. اگر هرگز مجبور به کسب یک دلار دیگر نباشید چه کار می کنید؟

می شنوم که در حال تصور مای تایس در ساحل هستید. دوست داری… برای حدود سه روز. به زودی، شما در جستجوی یک ماموریت، یک رمز و راز یا هر چیزی برای شکستن یکنواختی سرگردان خواهید بود.

اگر کار روزانه نداشتید اما هنوز درآمد داشتید، با این همه زمان چه کار می کردید؟ چه چیزی یاد می گیرید، چه چیزی خلق می کنید، کجا می روید؟

2. چه کاری را انتخاب می کنید، حتی زمانی که مکیده باشد؟

همه چیز سخت می شود و می دانید که بعد از یک روز وحشتناک در دفتر چه احساسی دارید. شما به آن پایبند هستید زیرا برای کاری که انجام می‌دهید حقوق و شاید کمی احترام و اعتبار می‌گیرید، نه به این دلیل که آن را دوست دارید.

با میل به انجام چه کاری ادامه می دهید، حتی اگر می دانستید که گاهی اوقات آن روزهای تلخ را پوشش می دهید؟ زیرا به طور جدی، ایجاد یک زندگی با هدف و معنا می تواند چالش هایی داشته باشد.

در پایان روز، چه چیزی باعث می شود چالش ها ارزش آن را داشته باشند؟

3. در کودکی عاشق چه کاری بودید؟

آیا حتی پس از سرزنش کردن، به طور مداوم روی دیوارها نقاشی می کشید؟ آیا ریتم های طبل را با هر مداد، ظروف نقره یا چوب سرگردانی که می توانستید روی میز می زدید؟

شاید نتوانید در برابر صدای جنگل، دویدن در میان مزارع، بالا رفتن از درختان و پنهان شدن در غارها مقاومت کنید.

همانطور که به نظر می رسد بزرگسالان شرطی شده، فرزند درونی ما فراخوانی ما را خیلی بهتر از ما می داند. اگر شما را سرشار از شادی یک کودک 8 ساله کرد، آن را بیشتر انجام دهید.

کاردستی: از کودکی تا بزرگسالی

کودکی، زمانی است که خلاقیت و تخیل بی‌پایانی درون هر فرزندی خنثی می‌شود. در این دوران، کاردستی یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت مهارت‌های دستی و تنوع ذهنی است. هر کاردستی که کودک با آن سر و کار دارد، یک ماجراجویی جدید است که به دنیای خودش ایجاد می‌کند. ساخت اشیاء از مواد بازیافتی، رنگ آمیزی، ساخت اسباب بازی‌ها و… تنها چند مثال از فعالیت‌هایی هستند که کودکان می‌توانند با کمک آن‌ها مهارت‌های مختلفی را یاد بگیرند.

هر کاردستی، فرصتی برای یادگیری و تجربه جدید است. آنها در این فرآیند با مشکلات روبرو می‌شوند، اما این مشکلات انگیزه آنها برای ادامه دادن را بیشتر می‌کند. همچنین، کاردستی اغلب باعث تقویت اعتماد به نفس کودکان می‌شود. زمانی که آنها موفق می‌شوند یک پروژه را به پایان برسانند، احساس رضایت و خوشحالی برایشان فراهم می‌شود و این احساس می‌تواند انگیزه آنها برای آزمون کارهای جدید باشد.

با رشد کودک به بزرگسالی، هدف‌گذاری به یکی از مسائل مهم و چالش‌برانگیز تبدیل می‌شود. هر فرد در این مرحله می‌خواهد معنایی برای زندگی خود پیدا کند و به دنبال رسیدن به آن هدف بپردازد. این هدف می‌تواند در حوزه‌های مختلفی مانند شغلی، تحصیلی، اجتماعی و… باشد. اما برای رسیدن به این هدف، لازم است ابتدا آن را شناسایی کنیم.

شناسایی هدف در بزرگسالی، مراحلی پیچیده دارد. ابتدا باید افکار، علایق و ارزش‌های خود را بشناسیم. سپس با بررسی موقعیت‌ها و فرصت‌های مختلف، بهترین هدف برای خود را انتخاب می‌کنیم. این انتخاب ممکن است با چالش‌هایی همراه باشد، اما همین چالش‌هاست که ما را قادر می‌سازند تا بهترین تصمیم را بگیریم و به سوی هدفمان پیش برویم.

در پایان، لازم به ذکر است که هرچند که کاردستی و تعیین هدف دو موضوع متفاوت به نظر می‌آیند، اما ارتباط مستقیمی بین آنها وجود دارد. آموختن مهارت‌هایی مانند پشتکار، تحمل شکست و توانایی حل مسائل از طریق کاردستی، می‌تواند در تعیین هدف و رسیدن به آن کمک بسیاری کند. بنابراین، ارتباط فراوانی بین این دو مفهوم وجود دارد و هرکدام می‌توانند به رشد و توسعه فردی کمک کنند.

4. چه چیزی شما را از قضاوت می ترساند؟

میتوان به خاطر رها کردن زندگی های موفق خود برای دنبال کردن رویای دیوانه وار خود مورد قضاوت دیگران قرار بگیریم.

فکر میکنید که جهان و دنیای شما توسط رویاهای دیوانه وارتان بهتر شده است. برخی افراد لباس های تفریحی قرن هفده میپوشند و آنها را تکان میدهند.

شما هم میتوانید عجیب باشید زیرا این عجیب بودن است که شما را عالی میکند.

5. چه چیزی شما را عصبانی می کند؟

چه چیزی باعث می‌شود که به اندازه‌ی کافی عصبانی شوید که در فضای مجازی با افراد ناشناس دعوا کنید؟ و وقتی که دوستانتان این موضوعات را مطرح می‌کنند، چه چیزهایی شما را به اندازه‌ی کافی عصبانی می‌کنند که فکر می‌کنید نیاز است فریاد بزنید؟

به جای مقابله با ترول‌های اینترنتی و وارد شدن در مشاجرات با دوستان، می‌توانید از این انرژی عصبانیت برای ایجاد تغییرات مثبت استفاده کنید. این احساس می‌تواند شما را روشنایی بخشد و به سوی مسائلی سوق دهد که ارزش مبارزه برای آنها را دارند.

نکاتی برای دستیابی به اهداف:

  1. برای رسیدن به اهداف خود، به خودتان پاداش دهید
  2. اهداف خود را مجسم کنید
  3. فهرست اهداف خود را در جایی که جلوی دیدتان باشد قرار دهید
  4. ایده های قدیمی خود را کنار بگذارید
  5. به فرایند رسیدن به اهداف خود تمرکز کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا