دسته‌بندی نشده

شهرهای آینده: تاثیر پاندمی کرونا بر ساخت کلانشهرهای آینده

به نظر می‌رسد پاندمی، برای برخی، لحظه‌ای برای تصور مجدد آینده قدیمی‌ترین شهرهایمان است. چرا؟ خوب، در طول همه‌گیری، مهاجرت کوچکی از فضاهای شهری ما رخ داد. این کوچکترین وقفه در مهاجرت خالص از روستاها به شهرها بود که برای چندین دهه اتفاق افتاده است. آنهایی که توان مالی داشتند رفتند. برای کسانی که باقی مانده‌اند، قرنطینه‌ها و حرکت‌های محدود نور شدیدی را بر بزرگ‌ترین معایب بیشتر شهرها می‌تاباند: مسدود شدن جاده‌ها، هوای آلوده و کمبود فضاهای سبز و جمعی.

حال به نظر می رسد که این سکوت، الهام بخش برنامه ریزان شهری جهان شده است تا در مورد چگونگی تکامل شهرهای آینده جهان برای طی کردن مسیری متفاوت تجدید نظر کنند.

خیابان بلند را تصور کنید

اجبار به ماندن در خانه در دوران پاندمی باعث شد بسیاری از مردم متوجه شوند که کار از راه دور را بسیار دوست دارند و تمایلی به بازگشت به دفاتر مرکزی شهر خود به صورت تمام وقت ندارند. این موضوع تاثیرات مخربی داشته و مغازه ها مشتریان کمتری پیدا کرده اند و کارفرمایان کم کم به این فکر می افتند که چرا تمام فضای اداری مرکز شهر گران قیمت را اجاره می کنند.

پس چگونه می توان مراکز شهر ما تغییر کرد؟ یک ایده این است که آنها را به مناطق فعال تر تبدیل کنیم که به جای خرید صرف، به انجام کار اختصاص داده شده است. این به معنای افزایش کافه ها، کافه ها، رستوران ها و سینماها است. پس از کووید، بازارهای روباز به طور فزاینده‌ای به عنوان مکان‌های امن‌تری برای خرید نسبت به خرده‌فروشی‌های سرپوشیده دیده می‌شوند، و ارائه دسترسی به اینترنت پرسرعت عمومی در خیابان‌های خرید می‌تواند خریداران را تشویق کند که در یک کافه معطل بمانند و شاید در آنجا کار کنند، نه بعد از بازگشت به خانه. خرید آنچه نیاز دارند

به صورت دیجیتالی نیز خیابان های بلند پیشنهاد شده اند که از سنسورهایی برای نظارت بر ترافیک و سطح عابرین پیاده برای پیش بینی بهترین زمان برای از دست دادن جمعیت استفاده می کنند.

کلمه ای که هنگام صحبت در مورد آینده شهرها زیاد به چشم می خورد «محلی» است. ایده «محلی‌تر کردن» مراکز شهر، با تشویق به بازگشت فروشگاه‌های مواد غذایی که محصولات محلی را به جای فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌فروشند، اغلب ذکر شده است. فروشگاه‌های زنجیره‌ای پیش از شیوع بیماری همه‌گیر در حال کاهش بودند و طبق آمارهای Deloitte، از سال 2017 شاهد کاهش 6 درصدی بودند.

با این حال، یکی از موانع تغییرات این چنینی، طبیعت انسان است. ما آنقدر به شهرهایمان عادت کرده ایم که همیشه نمی توانیم آن ها را متفاوت یا بهتر تصور کنیم. واکر می گوید: برخی افراد آن را فرضیه علیت معکوس می نامند. این نشان می دهد که هر چه محیط شما دوست داشته باشد، شما تمایل دارید که آن را خوب تصور کنید. نگرش شما بیشتر از هر چیز دیگر توسط محیط شکل می گیرد.

“اگر محیط شما راه رفتن به مغازه ها را آسان می کند و رانندگی را سخت تر می کند، در ابتدا ممکن است غر بزنید، زیرا مردم تغییر را دوست ندارند، اما به احتمال زیاد چند ماه بعد این کار را انجام خواهید داد. بنابراین شما آن را دوست خواهید داشت.»

شهر مدرن
شهر مدرن

راه حلی برای مشکل آخر

یکی از مهم ترین تغییراتی که شهرها باید برای بهبود زندگی در خود ایجاد کنند , جدا کردن افراد از ماشین هایشان است . حتی زمانی که یک سیستم حمل و نقل عمومی قوی دارید که افراد را بین مراکز جمعیتی جابه جا می کند , آخرین مایل آن بخش بین ایستگاه راه آهن و خانه افراد است . برای مثال اگر پیاده روی بیش از حد طولانی یا خطرناک در نظر گرفته شود , می تواند منجر به استفاده از ماشین شود .

ایده یک محله کم تردد (LTN) – که در آن اتومبیل‌ها از تردد موش‌ها در مسیرهای اصلی منع می‌شوند – در بخش‌هایی از بریتانیا مطرح شده است. LTN ها سعی می کنند با استفاده از بولاردها، دروازه های کنترل شده با دوربین یا حتی گلدان های پر از گل که در سراسر جاده قرار گرفته اند، اتومبیل ها را از خیابان های مسکونی فیلتر کنند، در حالی که عابران پیاده، دوچرخه سواران و وسایل نقلیه اضطراری هنوز می توانند عبور کنند. لندن در سال 2021 تقریباً 3700 طرح از این قبیل داشت و 25000 فیلتر ترافیک در سراسر بریتانیا وجود داشت.

تجزیه و تحلیل موسسه خیریه حمل و نقل فعال ساسان نشان داد که رانندگی در یک مایل در یک جاده شهری کوچک دو برابر بیشتر از رانندگی در یک مایل در یک جاده شهری کوچک احتمال کشته شدن یا آسیب جدی به یک عابر پیاده کودک و سه برابر بیشتر از رانندگی در یک مایل در یک جاده شهری است و ترافیک سنگین خودرو در مناطق مسکونی می تواند منجر به افزایش انزوای اجتماعی شود. LTN ها این خطر را کاهش می دهند و منجر به کاهش سه برابری آسیب ها می شوند و نشان داده شده است که تعداد بازدیدکنندگان از کسب و کاره ای محلی را افزایش می دهند.

همچنین آزمایش‌های کرایه اسکوتر الکترونیکی که در شهرها و شهرهایی از جمله میدلزبرو، بریستول و چلمزفورد برگزار می‌شود، محبوب هستند. در آزمایش‌ها تعداد زیادی اسکوتر برقی در دسترس است تا از گوشه خیابان برداشته شوند. اسکوترها با استفاده از یک برنامه استخدام می شوند و پس از اتمام کار، در جای دیگری در داخل محوطه آزمایشی پارک می شوند، جایی که توسط شرکت استخدام کننده مکانیک جمع آوری و شارژ می شوند.

گزارش وزارت حمل و نقل در مورد استفاده از e-scooter نشان داد که آن ها دارای مزایای زیست محیطی و راحتی هستند، اما از مقایسه با اسباب بازی های کودکان رنج می برند. این آزمایش ها قرار است تا نوامبر ۲۰۲۲ ادامه پیدا کند و در آن زمان ما می توانیم ایده بهتری از اینکه آیا آن ها راهی عملی برای بهبود حمل و نقل و انتشار گازهای گلخانه ای در شهرهای ما هستند یا خیر، به دست آوریم.

اما این همه چیز نیست. اولین هاب جهان برای نمایش تاکسی های هوایی و پهپادهای الکتریکی در اوایل سال 2022 در کاونتری افتتاح شد. تاکسی ها و پهپادهای مستقر در این هاب همگی مانند هلیکوپترها به صورت عمودی برمی خیزند و فرود می آیند و برای سفرهای کوتاه یا تحویل محموله استفاده می شوند. Urban-Air Port، شرکتی که در پشت این هاب قرار دارد، قصد دارد تا بیش از 200 مورد از این “درگاه های عمودی” را در سراسر جهان در پنج سال آینده افتتاح کند. ریکی ساندو، بنیانگذار بندر هوایی شهری، آن را به عنوان “تفنگ آغازین عصر جدید حمل و نقل، عصری با انتشار صفر، سفرهای بدون ازدحام بین و درون شهرها که مردم را سالم تر، شادتر و بیشتر از همیشه مرتبط می کند” توصیف کرد.

رها کردن ما از اعتیاد به خودرو یکی از سخت ترین موانعی است که بین ما و شهرهای سالم تر وجود دارد. واکر در پاسخ به این سوال که آیا این خودرو مشکل شماره یک زندگی مدرن شهری است یا خیر، پاسخ می دهد: فکر می کنم این طور باشد، زیرا آن ها به شتاب دهنده مشکلات دیگر تبدیل می شوند.

به عنوان مثال، ماشین‌ها اجازه می‌دهند که فاصله زیادی از محل کار داشته باشند، و این به نوبه خود به این معنی است که مردم کمتر با افرادی که با آنها کار می‌کنند معاشرت می‌کنند. شهری که بدون ماشین نمی توان به آن رفت.»

بنابراین در حالی که تغییر در شهرهای ما ممکن است، نیاز به اراده سیاسی و همچنین حمایت مردمی دارد که در آن شهرها زندگی می کنند تا این اتفاق بیفتد. اما اولین قدمی که باید برداشته شود، مقابله با فرمان پذیری خودرو خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا