سلامتی

مراقبت از نوزاد تازه متولد شده – نکات مهم برای والدین

چند ماه اول با نوزاد شما می تواند برای والدینی که برای اولین بار به دنیا می آیند، آشفته و طاقت فرسا باشد. شما انواع توصیه های متناقض را از همه در مورد مراقبت از نوزاد تازه متولد شده دریافت خواهید کرد. تصمیم گیری در مورد توصیه هایی که در رابطه با مراقبت از نوزاد باید رعایت شود ممکن است گیج کننده باشد. مراقبت از یک نوزاد طاقت فرسا و چالش برانگیز است، اما همچنین یکی از شگفت انگیزترین و ارزشمندترین تجربیات زندگی شما است.

تغذیه

تغذیه به موقع کودک بسیار مهم است. یک نوزاد تازه متولد شده باید هر 2 تا 3 ساعت یکبار تغذیه شود، یعنی باید 8 تا 12 بار در 24 ساعت به او شیر دهید. شیرخوار باید در 6 ماه اول فقط با شیر مادر تغذیه شود. شیر مادر حاوی مواد مغذی و آنتی بادی های حیاتی است که برای بقا و رشد کودک مورد نیاز است. حداقل 10 دقیقه به نوزاد شیر بدهید. سینه را نزدیک لب های کودک نگه دارید تا زمانی که او محکم ببندد و شروع به مکیدن کند. اگر نوزاد به درستی چفت شده باشد، مادر دردی در نوک سینه خود احساس نخواهد کرد. پس از اتمام شیردهی، سینه باید کمتر احساس سیری کند. این نشانه این است که کودک شیر کافی دریافت می کند. پایین بودن قند خون نوزاد علت و درمانهای ساده ای دارد.

آروغ زدن

هنگامی که کودک تغذیه می شود، او باید آروغ بزند. نوزادان هنگام شیر خوردن هوا را می بلعند که باعث ایجاد گاز و قولنج در شکم آنها می شود. آروغ زدن این هوای اضافی را دفع می‌کند، بنابراین به هضم غذا کمک می‌کند و از آب دهان و قولنج معده جلوگیری می‌کند. با یک دست کودک را به آرامی روی سینه خود نگه دارید. چانه او باید روی شانه شما قرار گیرد. با دست دیگر به آرامی پشت او را نوازش یا نوازش کنید تا زمانی که آروغ بزند.

چگونه نوزاد خود را در آغوش بگیریم

بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنید که در حالی که کودک خود را در آغوش گرفته اید، با یک دست از سر و گردن او حمایت می کنید. این به این دلیل است که عضلات گردن او هنوز به اندازه کافی قوی نیستند که بتوانند سر را مستقل نگه دارند. ستون فقرات نیز همچنان در حال رشد و قوی تر شدن است. گردن تنها پس از 3 ماهگی قادر به حمایت از سر خواهد بود.

مراقبت از بند ناف

یکی از جنبه های مهم مراقبت از نوزاد در ماه اول، مراقبت از کنده بند ناف است. ۲ تا ۶ ساعت پس از تولد نوزاد سالم با آب ولرم حمام کنید. ناحیه ناف را تمیز و خشک نگه دارید. پوشک کودک را تا کرده تا کنده آن خشک شود. قبل از دست زدن به ناحیه ناف دست های خود را ضد عفونی کنید. برای تمیز کردن، از یک پارچه مرطوب استفاده کنید و با یک پارچه تمیز و جاذب خشک کنید.

حمام کردن نوزاد
حمام کردن نوزاد

پوشک

تعویض مکرر پوشک یکی از نکات مهم در مراقبت از نوزاد پس از زایمان است. اگر کودک شما به اندازه کافی شیر مادر یا شیر خشک دریافت می کند، حداقل 6 تا 8 پوشک در روز را همراه با اجابت مزاج منظم خیس می کند. پوشک او را مرتباً عوض کنید، به محض اینکه احساس کرد پر شد. حتی ممکن است مجبور شوید حداقل 10 بار در روز آن را تغییر دهید. برای تعویض پوشک کثیف، به یک ملحفه تعویض، دستمال مرطوب پوشک، کرم راش پوشک یا پودر بچه و پوشک تازه نیاز دارید.

حمام کردن

حمام کردن نوزاد یک کار ظریف است. حمام معمولاً 2 تا 6 ساعت پس از تولد در نوزاد سالم ترم با وزن بیش از 2500 گرم انجام می شود. با این حال، حمام کردن را می توان در شرایط خاصی مانند زمستان به تاخیر انداخت. در یک نوزاد کم وزن، حمام کردن باید تا زمانی که بند نافش بیفتد به تعویق بیفتد. شما باید 2 تا 3 بار در هفته بعد از خشک شدن و افتادن کنده بند ناف نوزاد را شروع کنید. قبل از بردن کودک به حمام، مطمئن شوید که تمام وسایل حمام و تعویض آن را آماده کرده اید. زمان حمام کردن درست قبل از خواب به نوزادان کمک می کند تا راحت تر بخوابند. شما به یک وان حمام نوزاد، آب ولرم، صابون ملایم کودک یا شستشوی بدن، یک دستمال شستشو، حوله نرم، لوسیون یا کرم کودک، پوشک جدید و لباس نوزاد تازه نیاز دارید.

سرگرم کردن

سرگرم کردن یک کودک تازه متولد شده از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا در این مرحله از رشد و تکامل، تجربه‌های مثبت و فعالیت‌های مناسب می‌تواند به توسعه حس های حرکتی، حسی و ارتباطی کودک کمک کند و فعالیت برای تقویت خلاقیت کودکان محسوب می شود. این فعالیت‌ها می‌توانند شامل ماساژ دادن به کودک، بازی‌های تشویق کننده مانند بازی با اسباب بازی‌های نرم و اشیاء سرخ رنگ، تغییر مکان بچه در اتاق برای ارائه تنوع و تجربه‌های جدید، و ارائه صداها و آهنگ‌های آرام‌بخش می‌شوند. همچنین، مهم است که به کودک فضای آرام و محافظت شده‌ای فراهم شود تا او احساس امنیت و آرامش کند. با توجه به اینکه کودکان در این مرحله از زندگی خود از محیط اطراف خود آگاهی کمی دارند، فعالیت‌های ساده و آرامش بخش با توجه به توانایی‌های شناختی و حسی آنها، برای آنها بسیار مفید و موثر است.

ماساژ دادن

ماساژ یک راه عالی برای برقراری ارتباط با کودک است. همچنین به آرام کردن خواب کودک و بهبود گردش خون و هضم کمک می کند. مقدار کمی روغن یا لوسیون بچه را روی دستان خود بمالید. سپس به آرامی و ریتمیک بدن او را نوازش کنید. تماس چشمی را با کودک حفظ کنید و هنگام ماساژ بدنش با او صحبت کنید. زمان مناسب برای ماساژ کودک قبل از حمام کردن اوست.

رسیدگی به نوزاد

هنگام بازی با کودک باید به چند نکته توجه کنید. هرگز کودک خود را تکان ندهید زیرا اندام های داخلی او ظریف هستند و ممکن است در اثر تکان دادن شدید آسیب ببینند. کودک را به هوا پرتاب نکنید، زیرا ممکن است خطرناک باشد. همیشه قبل از دست زدن به نوزاد دست های خود را ضدعفونی کنید یا بشویید، زیرا سیستم ایمنی بدن او به طور کامل توسعه نیافته است و در برابر عفونت آسیب پذیر است.

خوابیدن

نوزادان در 2 ماه اول باید حدود 16 ساعت در روز بخوابند. آنها معمولاً 2 تا 4 ساعت چرت می زنند و اگر گرسنه یا خیس باشند از خواب بیدار می شوند. از آنجایی که کودک باید هر 3 ساعت یکبار شیر بخورد، ممکن است لازم باشد او را بیدار کرده و به او شیر بدهید. اگر از الگوی خواب ایده آل نوزاد پیروی نمی کند نگران نباشید. هر نوزادی متفاوت است و چرخه خواب متفاوتی دارد. همچنین باید به یاد داشته باشید که موقعیت سر کودک خود را در هنگام خواب تغییر دهید.

کوتاه کردن ناخن

ناخن های نوزادان بسیار سریع رشد می کنند. نوزاد ممکن است با حرکات دست صورت یا بدن خود را خراش دهد. از این رو، کوتاه نگه داشتن ناخن های کودک بسیار مهم است. از آنجایی که ناخن های نوزاد نرم است، از ناخن گیر کودک استفاده کنید. سعی کنید وقتی کودک خواب است ناخن ها را به آرامی کوتاه کنید. آن را خیلی عمیق کوتاه نکنید زیرا ناخن ها بسیار حساس هستند و ممکن است برای کودک دردناک باشد. لبه های ناخن را کوتاه نکنید زیرا باعث رشد ناخن ها می شود. (منبع)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا