سلامتی

نحوه انتخاب داروی مناسب سرفه بدون نسخه

پاسخ خلاصه و سریع

انتخاب داروی مناسب برای سرفه بدون نسخه بستگی به نوع و علت سرفه دارد. در انتخاب دارو، به موارد زیر توجه کنید:

  1. نوع سرفه: تقسیم بندی سرفه به دو نوع خشک و مرطوب است. بر اساس نوع سرفه، داروی مناسب انتخاب شود.
  2. علت سرفه: اگر سرفه به علت عفونت، آلرژی، یا بیماری مزمنی مانند آستما یا بیماری مزمن انسدادی ریه باشد، داروی مناسب باید بر اساس علت اصلی سرفه تعیین شود.
  3. محدودیت‌ها و عوارض جانبی: در انتخاب دارو، به محدودیت‌ها و عوارض جانبی هر دارو توجه کنید و با توصیه پزشک خود عمل کنید.
  4. استفاده از داروهای طبیعی: برخی از داروهای طبیعی مانند عسل، زنجبیل، و عصاره های گیاهی می‌توانند به تسکین سرفه کمک کنند.

به هر حال، قبل از شروع هرگونه دارویی، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید تا داروی مناسب و با توجه به وضعیت شما تجویز شود.

دو نوع مختلف از داروهای سرفه بدون نسخه (OTC) خلط آور و سرکوب کننده هستند که هر کدام متفاوت عمل می کنند. اینکه کدام داروی سرفه (یا ترکیبی) برای شما مناسب است به نوع سرفه ای که تجربه می کنید، مجموع علائم، سلامت کلی شما و داروهای دیگری که ممکن است مصرف کنید بستگی دارد.

داروهای سرفه OTC می توانند تسکین بسیار مورد نیاز را ارائه دهند. اما اگر چند روزی است که سرفه می‌کنید یا سرفه‌های شما شدید است، با پزشک خود تماس بگیرید تا ببینید آیا به داروی دیگری یا نوع دیگری از درمان کاملاً نیاز دارید یا خیر. ساخت وبلاگ رایگان را دنبال کنید تا از خبرهای مرتبط با پزشکی مطلع بمانید.

پیش بینی کننده ها

اکسپکتورانت ها به رقیق شدن مخاط کمک می کنند تا بتوانید راحت تر آن را از ریه های خود سرفه کنید. این داروها زمانی مفید هستند که احتقان غلیظ دارید و دفع آن به تنهایی برای شما مشکل است.

هنگامی که مخاط در ریه های شما می نشیند، می تواند به عفونت های باکتریایی، از جمله ذات الریه کمک کند. سرفه می تواند مخاط را از بین ببرد و به جلوگیری از آن کمک کند، بنابراین ممکن است یک خلط آور نیز بتواند از عفونت جلوگیری کند.

داروی guaifenesin تنها خلط آور است که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید شده است. این دارو به عنوان یک داروی ژنریک و در چندین محصول با نام تجاری موجود است، از جمله:

  • روبیتوسین
  • موسینکس
  • فرمول های چند علامتی سرماخوردگی و آنفولانزاگ

سرکوب کننده ها

سرکوب‌کننده‌های سرفه دسته‌ای از داروهای سرفه هستند که به شما کمک می‌کنند سرفه را متوقف کنید. جامعه پزشکی در مورد اثربخشی و مفید بودن این داروها بحث می کند.

اول، شواهد کمی وجود دارد که آنها واقعاً کار می کنند. تعداد فزاینده ای از تحقیقات نشان داده است که آنها به خصوص در کودکان موثر نیستند.

خطرات داروهای سرفه برای کودکان

از آنجایی که سرفه روشی است که بدن شما برای پاکسازی مواد خارجی در ریه ها انجام می دهد، همیشه ایده خوبی نیست که سرفه را متوقف کنید. اگر تصمیم به استفاده از یک سرکوب کننده سرفه دارید، بدانید که این داروها بهتر است فقط در شب و زمانی که مشکل خواب دارید استفاده کنید.

برخی از داروهای سرکوب کننده سرفه که بدون نسخه در دسترس هستند عبارتند از:

  • دلسیم
  • سرفه روبیتوسین
  • دکسترومتورفان (عمومی)
  • ملاحظات
سرفه کردن کودک
سرفه کردن کودک

داروهای ضد سرفه برای همه بی خطر نیستند، بنابراین بهتر است قبل از رفتن به داروخانه از آنچه ممکن است شما یا یکی از نزدیکانتان را از مصرف چنین محصولی منع کند آگاه باشید.

سلامتی شما

قبل از مصرف داروهای سرفه OTC با پزشک خود صحبت کنید اگر:

  • دخانیات مصرف میکنید
  • سرفه با مقادیر زیادی بلغم داشته اید
  • سابقه آسم، آمفیزم، برونشیت مزمن یا سایر مشکلات تنفسی داشته باشید
  • باردار هستید، در تلاش برای باردار شدن هستید یا در حال شیردهی هستید
  • داروی طبقه بندی شده به عنوان مهارکننده مونوآمین اکسیداز (MAO) را مصرف می کنید یا اخیراً مصرف آن را متوقف کرده اید.
  • گرانول های حل کننده فرمول موجود برخی از مارک های داروهای سرفه OTC هستند. اگر بیماری کلیوی دارید یا رژیم غذایی کم منیزیم دارید، قبل از مصرف گرانول با پزشک خود صحبت کنید.
  • اگر به فنیل کتونوری (PKU) مبتلا هستید، حتماً مواد تشکیل دهنده گرانول های حل شونده را بررسی کنید تا ببینید آیا آنها حاوی آسپارتام هستند یا خیر.

در کودکان

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به دلیل خطر مسمومیت تصادفی، داروهای سرفه OTC را برای کودکان کمتر از 6 سال توصیه نمی کنند. بعلاوه، این داروها در کودکان خردسال موثر نیستند

احتیاط: داروهای چند علامتی

داروهای سرفه معمولاً در داروهای چند علامتی سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می‌شوند و با نام‌های تجاری مختلف فروخته می‌شوند. اکثر این محصولات حاوی همان چند ماده هستند. همیشه ترکیبات داروهایی را که مصرف می کنید بررسی کنید. مهم است که دارو را با دریافت آن از بیش از یک محصول دو برابر نکنید.

اثرات جانبی

عوارض جانبی احتمالی داروهای سرفه عبارتند از:

  1. سردرد
  2. حالت تهوع
  3. استفراغ
  4. دل درد
  5. سرگیجه / سبکی سر
  6. خواب آلودگی
  7. عصبی/بی قراری

اگر عوارض جانبی این داروها شدید است یا از بین نمی رود، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

اگر در حین مصرف دکسترومتورفان دچار جوش شدید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

کلمه ای از Verywell

مهم است که بدانید سرفه چه زمانی می تواند نشانه مشکل جدی تری باشد. گاهی اوقات سرفه های مداوم می تواند نشانه این باشد که شما آنطور که باید نفس نمی کشید. این امر به ویژه در کودکان صادق است. اگر نگران سرفه خود یا فرزندتان هستید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

ترفندها و نکات

هنگام خرید داروی سرفه برای کودکان، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  1. سن کودک: محصولات مختلف برای سن‌های مختلف کودکان توصیه می‌شوند. مطمئن شوید که دارویی که انتخاب می‌کنید، مناسب سن کودک شما است.
  2. نوع سرفه: سرفه ممکن است خشک یا تر باشد. دارویی را انتخاب کنید که با نوع سرفه کودک شما سازگاری داشته باشد.
  3. مواد موثر: برخی داروها می‌توانند مواد مختلفی مانند دکسترومتورفان (Dextromethorphan)، گوآئیفنسین (Guaifenesin)، یا عسل و لیمو را شامل شوند. متوجه شوید که کدام مواد برای شرایط سرفه کودک شما مناسب است.
  4. مقدار و دوز: حتماً دوز مناسب را بر اساس سن و وزن کودک خود رعایت کنید. همچنین، دقیقاً مقدار دارویی را به دست کودک بدهید.
  5. عوارض جانبی: با توجه به محصولات شیمیایی ممکن است عوارض جانبی مانند خواب آلودگی یا تهوع را داشته باشند. اگر عوارض جانبیی رخ داد، به پزشک خود مراجعه کنید.
  6. تعاملات دارویی: اگر کودک شما داروهای دیگری مصرف می‌کند، اطمینان حاصل کنید که داروی سرفه جدید با آن‌ها تعاملی ندارد.
  7. معتبر بودن محصول: اطمینان حاصل کنید که دارویی که انتخاب می‌کنید از یک شرکت معتبر و با کیفیت است.
  8. مشورت با پزشک: در مورد استفاده از داروهای سرفه برای کودکان، بهتر است با پزشک کودکان خود مشورت کنید، به ویژه اگر کودک شما علائم دیگری نیز دارد یا مشکلات سلامتی دیگری دارد.

همچنین، در نظر داشته باشید که در برخی موارد، استفاده از روش‌های طب سنتی مانند استفاده از عسل، زنجبیل، یا چای گل گاوزبان نیز می‌تواند بهبود علائم سرفه در کودکان کمک کند، اما قبل از استفاده از هر گونه روش طب سنتی، با پزشک کودکان خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا